مواد شیمیایی سنتزی یا گیاهی؟

حفظ، نگهداری و انبار داری صحیح مواد اولیه صنعتی
آوریل 9, 2018
علائم ایمنی یا MSDS برای مواد شیمیایی
آوریل 10, 2018

مواد شیمیایی سنتزی یا گیاهی؟ کدام یک بهتر هستند؟

با نگاه کلی به محیط پیرامون خود در می یابیم که بیش از 95 درصد وسایل و لوازمی که با آن ها سر و کار داریم از مواد شیمیایی شاخته شده اند؛ مواد غذایی آماده، مواد آرایشی – بهداشتی، مواد نفتی و سوخت ها، ظروف نگهداری و بسته بندی مواد غذایی و داروها، ظروف پلاستیکی و لوازم چرمی و بسیاری موارد دیگر از مواد شیمیایی با ساختار متفاوت تشکیل شده اند.

مواد شیمیایی را می توان از لحاظ ساختاری به دو دسته آلی و معدنی تقسیم بندی نمود. مواد شیمیایی آلی مواد هستند که در ساختمان مولکولی آن ها اتم های اکسیژن، کربن و هیدروژن یافت می شود. مواد و مشتقات نفتی و پلیمرها از این دسته مواد به شمار می رود. مواد معدنی به موادی اطلاق می شود که در ساختار مولکولی آن ها یکی از عناصر جدول تناوبی مانند فلزات واسطه (آهن – کروم – نیکل – روی – مس و ...) وجود داشته باشد. اکثر مواد معدنی، مواد رنگزا می باشند.

آشنایی با مواد شیمیایی مصنوعی (سنتزی) و طبیعی

مواد شیمیایی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، خود به دو دسته مواد شیمیایی با ماهیت مصنوعی و مواد شیمیایی با ماهیت طبیعی یا گیاهی دسته بندی می شوند. در این قسمت به بررسی این نوع مواد خواهیم پرداخت.

مواد شیمیایی که در حال حاضر در بسیاری از کارخانه های تولید محصولات شیمیایی به کار می روند، به نوعی مواد آلی هستند که از نفت و مشتقات آن به دست می آیند؛ به طور مثال یک کارخانه تولید روغن صنعتی را در نظر بگیرید؛ این کارخانه از مواد اولیه متفاوتی برای تولید محصولات خود استفاده می کند. اسیدهای چرب، انواع استئارات فلزی، ترکیبات دارای حلقه بنزن، گروه های آلکیل و یا ترکیبات آلی که پیوندهای غیر اشباع دارند به عنوان مواد اولیه تهیه این محصولات به کار می روند.

با توجه به تنوع ساختاری انواع مواد آلی، حجم عظیمی از این ترکیبات به مشتقات نفتی تعلق دارد. ترکیباتی نظیر آنیلین، آمونیاک، استون، اسید استیک، استیلن، آلکیل بنزن، سولفونات های خطی، ترکیبات گوگرد دار و ... در پالایشگاه ها تولید می شوند. شرایط تولید برای به دست آوردن هر یک از این محصولات، مخصوص و محنصر به فرد است؛ برای تولید برخی از ترکیبات شیمیایی با خلوص بالا باید یک نوع کاتالیزور مخصوص به کار برد که این مسأله در قیمت نهایی آن ماده تأثیر خواهد گذاشت.

مواد شیمیایی که دارای ماهیت گیاهی یا طبیعی هستند تقریباً ساختاری پیچیده تر از مواد صنعتی دارند. اتم های متنوعی در ساختار مولکولی آن ها وجود دارد و نام برخی از این مواد نیز عجیب و غریب به نظر می رسد. به طور نمونه، آلکالوئیدها، تانن ها، ساپونین ها، ترپن ها و ... از مواد شیمیایی گیاهی هستند که به طور طبیعی وجود دارند. برای به دست آوردن این گونه مواد باید آن ها را به روش های متنوع جداسازی و استخراج، از منبع آن جدا نمود.

یکی دیگر از مواد شیمیایی گیاهی، قندهای طبیعی هستند که در بسیاری از گیاهان و میوه ها به صورت طبیعی وجود دارند. ساکاروز، کلوگز، فروکتوز و مالتوز از معروف ترین قندهای طبیعی هستند. بسیاری از قندها حاصل عمل متابولیسم درون سلولی به شمار می روند. برخی دیگر از مواد شیمیایی عامل ایجاد رنگ می باشند؛ کاروتن و بتا کاروتن، گزانتوفیل و کلروفیل عامل ایجاد رنگ در گیاهان می باشند.

کاربردهای مواد شیمیایی سنتزی و گیاهی

امروزه مواد شیمیایی با هر ماهیتی که باشند تمام صنایع را تحت پوشش خود قرار داده اند. صنایع غذایی، صنایع نساجی و چرم، صنایع آبکاری، تولید خوراک دام، تولید حشره کش ها و سموم دفع آفات، مواد رنگزای خوراکی و صنعتی و ... بخش کوچکی از مصرف کنندگان مواد اولیه شیمیایی به شمار می روند.

مواد شیمیایی مانند هیدرات های کربن، اسیدهای چرب، پروتئین ها و قندها مهم ترین مواد موجود در محصولات غذایی هستند. چربی موجود در برخی مواد خوراکی مانند دانه ذرت و زیتون به شکلی طبیعی قابل مصرف می باشند.

و اما سؤال مهم این است که "برتری استفاده از مواد شیمیایی گیاهی برای تولید محصولات متنوع نسبت به مواد شیمیایی مصنوعی چیست؟" پاسخ این پرسش در یک عبارت خلاصه می شود: "کیفیت و سلامت".

تصور کنید کارخانه تولید محصولات غذای کودک و یا تولید شکلات و آب نبات برای ایجاد محصولات زیباتر و جلوه بخشیدن به ظاهر آن ها از مواد رنگزای شیمیایی استفاده کند. عوارض مضر مواد شیمیایی رنگزای خوراکی که به صورت مصنوعی تولید شده اند برای همگان مشخص شده است (آسیب به کبد و کلیه و تخریب بافت دندان ها) و طبیعتاً مشتریان تمایل دارند محصولاتی را خریداری کنند که خطری برای سلامتی آن ها نداشته باشد.

چاره کار بسیار ساده است. استفاده از رنگزاهای گیاهی می تواند علاوه بر اینکه رنگ طبیعی تری به محصول ببخشد، موجب می شود کیفیت و سلامت ان نیز بالاتر رود و محصول طعم بهتری نیز خواهد داشت.

کدام را خریداری کنیم؟

اکنون که فواید استفاده از مواد شیمیایی با ماهیت گیاهی برای شما مشخص شده است با خیال آسوده می توانید مواد اولیه صنعتی را برای استفاده در کارخانه خود انتخاب نمایید.

شرکت شیمی اندیشان آفاق یکی از شرکت های پیشرو در تأمین مواد شیمیایی گیاهی آماده ارائه خدمات خود به صنایع بزرگ و کوچک می باشد. محصولات این شرکت از لحاظ کیفیت و قیمت در رتبه بسیار عالی قرار دارند و به شما اطمینان می دهیم با خرید این محصولات به عنوان مواد اولیه صنعت خود، کیفیت و سلامت را خریداری می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

English