علائم ایمنی یا MSDS برای مواد شیمیایی

مواد شیمیایی سنتزی یا گیاهی؟
آوریل 10, 2018
آشنایی با انواع مواد شیمیایی
آوریل 10, 2018

معرفی علائم ایمنی یا MSDS برای مواد شیمیایی (مواد اولیه صنعتی)

مهم ترین مسأله ای که در حال حاضر تمام کارخانه ها و صنایع تولیدی با آن رو به رو هستند، تأمین سلامت و ایمنی کارکنان خود و تولید محصولات مرغوب می باشد. اکثر صنایع از مواد شیمیایی به عنوان ماده اولیه تولید محصولات خود استفاده می کنند. نگهداری، انبارکردن و حمل و نقل این مواد شیمیایی در بسته های مخصوص مهم ترین هدف کارخانه به شمار می رود. بدیهی است که سالم ماندن مواد شیمیایی باعث کیفیت محصولات نهایی خواهد شد.

آگاهی داشتن از خصوصیات شیمیایی و فیزیکی مواد شیمیایی، ایمنی و سلامت فرد را تضمین می کند و موجب افزایش راندمان تولید در آن صنعت می شود. برگه ای که علائم هشدار دهنده، ایمنی و خصوصیات کلی یک ماده شیمیایی را به طور کامل توضیح می دهد با نام "برگه اطلاعات ایمنی مواد" یا "MSDS" شناخته می شود.

اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی یا MSDS چیست؟

MSDS مخفف عبارت لاتین "Material Safety Data Sheet" است. این دیتا شیت به منزله دفترچه راهنمای استفاده از یک ماده شیمیایی یا شناسنامه آن ماده خاص محسوب می شود. در برگه MSDS اطلاعاتی نظیر مشخصات کلی ماده، خواص فیزیکی و شیمیایی، خطرات ایمنی مانند اشتعال پذیری، آلایندگی، خورندگی و ...، ترکیب شیمیایی و ساختار ماده، اقدامات ایمنی و حفاظتی، شیوه های نگهداری و حمل و نقل و ... درج شده است. نقطه جوش، نقطه ذوب، قابلیت انفجار، اشتعال، دانسیته، ویسکوزیته، اسیدیته، فشار بخار و میزان تجزیه پذیری، سایر اطلاعات موجود در برگه MSDS یک ماده شیمیایی می باشد.

لوزی خطر برای مواد شیمیایی چیست؟

با توجه به تنوع مواد شیمیایی و میزان خطرناکی برخی از آن ها در صنایع، لزوم آشنایی با MSDS مواد و آگاهی از خطرات آن ها برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان ضروری است. برای دستیابی به این هدف، انجمن حفاظت در برابر حریق آمریکا (NFPA) استانداردی را تدوین کرد که به "لوزی خطر" معروف می باشد.

لوزی خطر به شکل یک لوزی چهارگوش طراحی شده است که هر قسمت از آن با یک رنگ خاص نمایش داده شده است. هر رنگ، نوع خطری را که آن ماده شیمیایی به وجود می آورد بیان می کند. شدت و ضعف هر کدام از این خطرات در هر بخش مجزا با اعداد 0 تا 4 تعریف می شود. افرادی که این لوزی را مطالعه می کنند و با ماده شیمیایی خاصی در تماس هستند، به راحتی می توانند از خطرات آن ماده آگاهی داشته باشند. شکل زیر، یک لوزی خطر را به طور کامل نشان می دهد.

 
 

 
 

طبقه بندی مواد شیمیایی خطرناک به چه صورت انجام می شود؟

مواد شیمیایی خطرناک به موادی اطلاق می شود که آسیب های بسیار جدی و فوری به افراد، محیط یا لوازم اطراف خود وارد می کنند. مواد شیمیایی از لحاظ میزان خطرآفرینی به 6 دسته یا در اصطلاح، "کلاس" (Class) تقسیم بندی می شوند. تمام مواد شیمیایی خطرناک باید دارای برچسب لوزی خطر باشند. کلاس های مواد شیمیایی خطرناک به صورت زیر گزارش می شوند:

کلاس 1؛ مواد منفجره: مواد منفجره با کلاس 1 در 6 گروه فرعی قرار می گیرند؛ گروه اول: مواد منفجره با خطر انفجار سریع و مهیب (نیتروگلیسیرین)؛ گروه دوم: مواد منفجره با خطر پرتاب (بمب)؛ گروه سوم: مواد منفجره با خطر آتش سوزی زیاد (مواد آتش بازی)؛ گروه چهارم: مواد منفجره بدون انفجار مهیب (باروت و مواد آتش بازی)؛ گروه پنجم: مواد منفجره با حساسیت کم؛ گروه ششم: مواد منفجره با حساسیت بسیار کم.
کلاس 2؛ گازها: این دسته از مواد به سه دسته اصلی گازهای قابل اشتعال، گازهای غیرسمی و غیر قابل اشتعال و گازهای سمی تقسیم بندی می شوند (کلر، آمونیاک و مونوکسید کربن)
کلاس 3؛ مایعات قابل اشتعال: این مایعات به دو دسته اصلی مایعات به شدت اشتعال پذیر و مایعات با قابلیت اشتعال کم تقسیم بندی می شوند (دی اتیلن اتر، بنزین و استون)
کلاس 4؛ جامدات قابل اشتعال: موادی که به طور خود به خود خاصیت اشتعال پذیری دارند به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. گروه اول، جامدات با پتانسیل احتراق خود به خود (فسفر سفید)؛ گروه دوم، جامدات خطرناک در حالت مرطوب (کاربید کلسیم) و گروه سوم شامل جامدات قابل اشتعال (نیتروسلولز و فسفرها) می باشند.
کلاس 5؛ مواد اکسید کننده: اکسیدها و پراکسیدها از خطرناک ترین مواد شیمیایی اکسید کننده هستند. این مواد به شدت با اکسیژن هوا ترکیب شده و موجب ایجاد حریق می شوند. پراکسید هیدروژن، هیپوکلریت سدیم، بنزوئیل پراکسید و پِراستیک اسید از مواد اکسید کننده هستند.
کلاس 6؛ مواد سمی و عفونت زا: این دسته از مواد جزو خطرناک ترین مواد شیمیایی هستند. اثراتی که این مواد از خود بر جای می گذارند ممکن است تا سال ها به صورت مزمن در فرد باقی بمانند. مواد عفونی، سمی، مواد رادیواکتیو، مواد شیمیایی خورنده و مواد دارای خاصیت مغناطیسی، انواع مواد سمی هستند. سیانید ها، ترکیبات آرسنیک، رادیوایزوتوپ ها، HF، پلی استر و ... نمونه هایی از این مواد هستند.

رعایت نکات ایمنی در بازرگانی مواد شیمیایی، شرط موفقیت در فروش

شرکت بازرگانی "شیمی اندیشان آفاق" یکی از تأمین کنندگان انواع مواد شیمیایی با استفاده از کادری مجرب در زمینه مواد صنعتی، بخش بزرگی از نیازهای صنعتی را فراهم می نماید. این شرکت با تکیه بر دانش فنی و رعایت تمام نکات ایمنی و حفاظتی در انبارهای خود، مواد شیمیایی را با کیفیت بسیار عالی به مشتریان خود تحویل می دهد. برای دریافت قیمت مواد صنعتی و سفارش خرید این محصولات می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

English